Dansk Lysterapi er Danmarks største specialiserede udbyder af lysterapilamper og din sikkerhed for kvalitet.
 

Vejleding i brug af lysterapi


Lægevidenskaben anbefaler, at lysstyrken for en lysterapilampe er 10.000 lux og behandlingstiden ca. 30 minutter. 10.000 lux er den lysstyrke, de fleste kan klare og 30 minutter burde være overkommeligt for de fleste.

Det anbefales at man får lysterapibehandling snarest muligt efter vækning. På den måde stopper man fra morgenstunden produktionen af melatonin i hjernen og derved bliver man hurtigt årvågen. Foruden at det fremmer en mere stabil døgnrytme og bedre søvnkvalitet, så får man også lettere ved at falde i søvn om aftenen.

Når du skal have en lysterapibehandling, bør du sætte dig ved morgenbordet. Ved siden af din tallerken har du noget læsestof (max. A4 størrelse). På den anden side af læsestoffet stiller du lysterapilampen. Afstanden fra lampen til øjnene er ved denne opstilling ca. 40 cm.

Hvis du ønsker en længere afstand til lampen, så skal du enten have en lampe med en større lysstyrke eller sidde ved lampen i længere tid.



Hvis du føler, at du har brug for ekstra energi på arbejdspladsen, så kan du med fordel anskaffe dig en arbejdslampe i form af en skrivebordsmodel. Når du ankommer til arbejdspladsen, kan du evt. checke e-mails mens du får lysterapibehandling. Du vinkler lampens skærm mod dit ansigt i ca. 30 minutter og derefter vinkler du lampens skærm tilbage til normal position. Du kan efter endt lysterapibehandling med fordel vinkle lampens skærm således, at lyskilden lyser en smule mod dit ansigt i løbet af arbejdsdagen. Skulle du få brug for mere energi om eftermiddagen, så kan du gentage behandlingen.

Bemærk: Man må aldrig få lysterapi efter kl. 17:00, hvis man har en normal døgnrytme. Dette kan give problemer med at falde i søvn, samt døgnrytmeforskydelse.

Hvis du føler, at du har svært ved, at stå ud af din seng om morgenen og har problemer med, at vågne ordentligt –så anbefales en daggrysimulator. En daggrysimulator vækker dig naturligt ved, at belysningen bliver stærkere og stærkere i soveværelset, lige som en sommermorgen. Du får mere energi og godt humør fra du åbner dine øjne. En daggrysimulator er passende til de fleste med mild til moderat grad af SAD, vintertristhed og for dem, som har forsinket søvnfasesyndrom ”B-mennesker”.

Ledende forskere anbefaler at anvende stærkt fuldspektret lys (lyskasse) i kombination med daggrysimulator for, at opnå de bedste resultater.




 
Godkendt af E-handelsfonden
kreditkort
Find os på
Facebook
Twitter
D a n s k   L y s t e r a p i   -  T o l d b o d e n  1   -   8 8 0 0   V i b o r g   -   E - m a i l :  i n f o @ d a n s k l y s t e r a p i . d k
 
Powered by frontgate