Dårlig søvn

Døgnrytmen begynder, at ændre sig når kroppen ældes. Mennesker som er i 50’erne og 60’erne, kan opleve ændringer i deres sovemønstre, hvilket kan påvirke deres livskvalitet.

Der er mange faktorer på spil, bl.a. svækkelsen af døgnrytmerne, som kontrollerer adfærden mht. ”søvn/vågen” tilstand. En anden faktor er, at de fleste ældre mennesker (især dem som har hjemmesygeplejersker) modtager utilstrækkeligt dagslys.


Pga.  ændringer i døgnrytmerne og utilstrækkeligt dagslys, så oplever mange ældre:

Opdelt søvn

Søvnighed tidligt om aftenen og søvnløshed midt om natten

Afbrudt søvn

Natte vandring

Kliniske forsøg har vist, at man med alderen reagerer gunstigt på lysterapi. Afhængig af den præcise personlighed vedr. personens søvnproblemer, så kan han eller hun drage fordel af 30 minutters lysterapi. Varigheden af lysterapi er forskellig fra person til person. Hvis du vil have et skema, som imødekommer dine ønsker bedst muligt, så bør du konsultere din læge.

Lysterapi anbefales ikke til personer med grå stær, makulær degeneration eller personer som har fået laseropereret deres øjne indenfor 30 dage.

Hvis man har svært ved, at gå i seng ved normal sengetid, så kan man med fordel anvende søvnbriller et par timer før sengetid. Dette medfører, at produktionen af melatonin forøges og man bliver træt og falder lettere i søvn.


Generelle instruktioner ved lysterapi:

Typisk anvendelsestid er 15-60 minutter om dagen. Afhængig af personen.

Anvendelse er i de fleste tilfælde en gang om dagen.

Tidspunkter for lysterapi er meget vigtigt og varierer fra person til person.

Lyskassen bør stå 40-80 cm væk fra dit ansigt (afhængig af lyskassens styrke - 10.000 lux ved øjets nethinde) og lyset bør komme lidt fra oven (en vinkel på 30-45 grader), ligesom solskin.

Lyskassen skal vende direkte mod dine øjne og du skal holde øjnene åbne for, at få effekt.

Lyset fra en lyskasse er meget skarpt, ligesom solen. Ellers har det ikke den ønskede effekt. Man skal ikke stirre ind i lyskassen, ligesom man heller ikke stirrer på solen. Det er ikke skadeligt, at stirre ind i lyskassen ind i mellem.

Når man har fået tilstrækkeligt med lys, så vil man typisk føle forhøjet årvågenhed, energi og bedre humør.



Vejledning for mennesker over 50 år:

Når kroppen ældes, så vil døgnrytmen begynde, at stille tidsmønsteret tilbage og det er derfor, at mange i denne aldersgruppe rapporterer om ændringer i deres sovemønster, som kan påvirke deres livskvalitet.

En vigtig faktor, som er ansvarlig for dette er mangel på sollys.

Den almindelige påtale fra denne aldersgruppe er træthed i dagtimerne, opdelt søvn, søvnighed tidligt om aftenen og søvnløshed midt om natten, afbrudt søvn og nattevandring.

Ældre mennesker reagerer typisk på 15-30 minutters lysterapi om morgenen. Lysterapi bør indgå i dagligdagsaktiviteterne. Mens man spiser, læser avisen, ser TV eller lignende. Dette får kroppen til at tro, at der stadigvæk er dagslys udenfor/inde, samtidig fortæller man sin krop, at man stadigvæk ønsker at være vågen og opmærksom. Dette udsætter sengetiden til senere på aftenen.

For nogle mennesker kan en ekstra ”dosis” lysterapi ved middagstid give dem ekstra energi til, at komme igennem resten af dagen.

Vigtigt: Lysterapi anbefales ikke til mennesker med grå stær eller makulær degeneration. Det samme gør sig gældende for mennesker, som indenfor de sidste 30 dage har gennemgået en øjenlaseroperation.

 
Godkendt af E-handelsfonden
kreditkort
Find os på
Facebook
Twitter
D a n s k   L y s t e r a p i   -  T o l d b o d e n  1   -   8 8 0 0   V i b o r g   -   E - m a i l :  i n f o @ d a n s k l y s t e r a p i . d k
 
Powered by frontgate