Daggrysimulation

Opfindere og forskere har arbejdet med daggrysimulation siden sidst i 1970’erne.

Daggrysimulation går ud på, at man anvender et lys, som langsomt øges i lysstyrke for, at simulere et daggry.

Flere udenlandske forsøg har allerede vist, at personer med vinterdepressioner, får gode resultater ved, at anvende daggrysimulator. Man føler sig bl.a. mere udhvilet og glad efter vækning. 

Mange mennesker, som lider af vinterdepressioner kombinerer daggrysimulatoren med en lyskasse for, at optimere behandlingen.

Daggrysimulatoren gør det nemmere, at vågne om morgenen.


daggrysimulatorer

Daggrysimulatoren fungerer ved, at når den får lyskilden til, at stige til fuld styrke om morgenen, så får pinealkirtlen i din hjerne signal om, at starte opvågningsprocessen, mens du fortsat sover. Det som faktisk sker er, at hjernen narres til at tro, at det er daggry. Dermed bremses produktionen af melatonin, som er søvnhormonet, der produceres når det er mørkt og som gør os trætte.

Når alarmklokken senere lyder på det tidspunkt, som du på forhånd har indstillet daggrysimulatoren til, at vække dig på, så er kroppen allerede indstillet på, at det er morgen og du vågner op og er frisk og i godt humør. De fleste som anvender en daggrysimulator vågner lige inden alarmklokken lyder, dvs. når lyskilden har opnået maksimal lysstyrke.

Med daggrysimulatoren slipper du for, at vågne brat af en alarmtone i et mørkt soveværelse. Du vækkes blidt og naturligt ved, at soveværelset bliver lysere og lysere.


Om aftenen fungerer daggrysimulatoren omvendt. Du har her mulighed for, at falde i søvn til en simuleret solnedgang, som får din krop til, at drosle ned og sove. Din søvn bliver dermed mere regelbunden, hvilket gør dig mere vital.

Daggrysimulatorerne kan anvendes som almindelige natbordslamper.

Mange småbørnsforældre værdsætter daggrysimulatoren. Forældre som har børn, der har svært ved, at falde i søvn om aftenen har opdaget, at solnedgangssimuleringen virker beroligende og hjælper børnene med, at falde i søvn.

Til dette formål anbefaler Dansk Lysterapi Bodyclock Starter.


Forskningsresultater med daggrysimulatorer
Flere forskellige forskningsresultater er gennemført med daggrysimulatorer. Michael Terman og David Avery, som er de to forskere, der har mest erfaring med daggrysimulatorer, sammenfatter forskningsresultaterne på følgende måde:

  • Simuleret solopgang er effektiv, hvis den er realistisk

  • Simuleret solopgang, som varer mellem 30 – 120 minutter (fra mørke til lys) er meget effektfuld. En periode på 10 minutter giver et blandet resultat og en periode på 30 sekunder giver ingen effekt.

  •  Lyset bør være meget svagere end lyset fra en lyskasse. En lyseffekt på 100 lux til 1700 lux giver gode resultater. Hvis man anvender en for kraftig lyseffekt, så resulterer det i, at opvågningsprocessen begynder alt for tidligt.

  • Effekten ved brug af daggrysimulation kommer allerede indenfor 1-2 dage. Ved brug af lyskasse kommer effekten som regel først efter 5-7 dage. 

  • Et forsøg i stor skala viste en forbedring hos forsøgspersonerne angående træthed, energi, humør, koncentration, produktivitet, søvnkvalitet og kvaliteten af selve opvågningen om morgenen. 

Undersøgelser indikerer, at det er vigtigt at lysstyrken stiger gradvis. Det virker ikke, at forbinde en lampe til en timer eller bruge en alarmclock tilkoblet en lampe.

Derek Eder, som er specialist vedr. søvnproblemer, har anvendt daggrysimulatorer til behandling af vinterdepression i et forskningsprojekt på Sahlgrenska Sygehus i Göteborg. I et interview i Göteborg Posten i august 2005 svarer han følgende;

Hvordan fungerer det ?
- Den som lider af vinterdepression, har et indre ur som ikke virker godt nok.
Det må indstilles hver dag om vinteren. Daggrysimulatoren hjælper med, at indstille det biologiske ur korrekt.

Hvad er vinterdepression ?
- En form for depression, som regelmæssigt vender tilbage hver vinter. Man sover for meget, man spiser for meget, man er træt og har tungsind.

Hjælper en daggrysimulator ?
- Ja, daggrysimulering virker godt. Når vi anvender daggrysimulatorerne i behandlingen, indstiller vi daggryperioden til 90 minutter. Det hjælper uden, at patienten skal afsætte tid til behandlingen, idet patienten sover. Alternativet er, at sidde foran en stærk lyskasse i 1-2 timer hver dag. Så er en daggrysimulator mere bekvem.

Daggrysimulatorerne af mærket Bodyclock er blevet testet og prises i flere udenlandske aviser, radioer og TV-programmer. Her følger nogle af bedømmelserne;

- Daily Telegraph:
”Best in test”

- Bella Magazine:
“Best alarm clock – 5 star”

- BBC Tomorrows World:
“So good that the reviewers bought it”

- Daily Express:
”Remarkably effective”

- Daily Mail:
”The Bodyclock could be the answer to your prayers”

I svenske medier er der indtil videre kun gennemført 2 tests af daggrysimulatorer:

- Aftonbladet 19. september 2005:
”++++Bedst i test”

- Göteborg Posten august 2005:
”Vi har testet den i under en uge og vi synes virkelig godt om den”

Nedenfor er nævnt nogle uddrag fra kunder i Sverige, som bruger daggrysimulatoren:

”Vi vil lige berette om, at daggrysimulatoren fungerer aldeles udmærket. Vores søn er mere frisk når han nu vågner om morgenen. Fantastisk opfindelse ! Sandsynligvis skal vi yderligere have anskaffet en lyskasse til hele familien”
Lena N. Tullinge

”Via en lille notits i en avis, læste jeg om daggrysimulatoren Bodyclock. Da jeg i mange år har haft problemer med vintertræthed og ikke er specielt henrykt ved, at blive vækket af en larmende clockradio, så besluttede jeg mig, at købe en Bodyclock Advanced. Ganske vist lidt dyrt, men det lød så spændende. Jeg spekulerede også på, om det ville virke. Kan man virkelig vågne af selve solopgangen ? Jeg vil bare fortælle, at alt fungerer. Det er en fantastisk måde at vågne op på. Bare ”solopgang”, ingen alarmsignal eller larmede musik. Vi vågner meget blidt til lyset og det føles vidunderligt og afslappende”.
En meget tilfreds anonym kunde

”Årets julegave til teenagere, deres forældre og alle som er trætte om morgenen. Denne geniale tingest kan forandre dit liv radikalt og gøre det betydeligt lysere. Især hvis du har morgentrætte børn ! Vi har to daggrysimulatorer derhjemme til vores to værste sovetryner. For den ene har det fungeret som en drøm i over et år nu. Den anden teenager er fortsat træt om morgenen, men det kan have noget, at gøre med, at han altid går meget sent i seng. Jeg mærker i alt fald en klar forbedring hans humør om morgenen siden vi fik daggrysimulatoren.
Skrevet af en kunde i sin ”Blogg”

Dagrysimulatorerne findes i flere forskellige udgaver. Alle har dog de samme grundlæggende funktion, dvs. At de hjælper dig med at regulere din opvågning. Det som adskiller dem er funktioner, design og pris.

 

 
Godkendt af E-handelsfonden
kreditkort
Find os på
Facebook
Twitter
D a n s k   L y s t e r a p i   -  T o l d b o d e n  1   -   8 8 0 0   V i b o r g   -   E - m a i l :  i n f o @ d a n s k l y s t e r a p i . d k
 
Powered by frontgate