Dansk Lysterapi er Danmarks største specialiserede udbyder af lysterapilamper og din sikkerhed for kvalitet.
 
Søvnbriller

Lighting Research Institute ved John Carroll University i Cleveland har udviklet el-pærer og specielle søvnbriller, som udelukker det blå lys, der hæmmer produktionen af melatonin i hjernen.

Det anbefales, at man bærer søvnbriller et par timer før sengetid, for at stimulere søvnen. Når man kombinerer brug af søvnbriller med den faktiske søvn, bevirker det at man samlet opnår 9-10 timers produktion af melatonin, hvilket giver en bedre og dybere søvn.


Man bliver hurtigt søvnig af, at anvende søvnbriller og mange brugere rapporterer, at de rent faktisk sover mere om natten. I USA bliver der årligt udskrevet 46 millioner recepter på sovepiller. Brug af søvnbriller kan være en bedre metode til behandling af søvnløshed, uden de bivirkninger som sovepiller kan forårsage.

Hvis der ikke var kunstigt lys på jorden, så ville der i gennemsnit være 12 mørketimer om natten. Nye forskningsresultater fra Harvard University konstaterer, at blinde mennesker (der altid oplever mørke), producerer melatonin i 9-10 timer om natten. De fleste mennesker i den vestlige verden er kun omgivet af mørke i ca. 7-8 timer om natten, hvilket reducerer produktionen af melatonin til 6-7 timer. Blinde mennesker har 50% mindre risiko for, at udvikle kræft.

Da det forekommer usandsynligt, at vi bortskaffer kunstigt lys, så er det alligevel opmuntrende, at man i år 2003 opdagede, at ikke alle frekvenser i lysspektret dæmper produktionen af melatonin.

Det er kun lys i den blå ende af det synlige lysspekter, som dæmper produktionen af melatonin. Problemet løses derfor ved, at blokere for det blå lys.

Denne påstand blev først demonstreret på University of Toronto, hvor man simulerede skifteholdsarbejde og forsøgspersonerne bar søvnbriller, som blokerede det blå lys i lysspektret. Forsøgspersonerne producerede melatonin, selv om de var i stærkt oplyste omgivelser.


Søvnbrillerne er alle laboratorie certificerede. Linserne har betegnelsen UV530 som indikerer, at bølgelængderne i det blå område i lysspektret er blokeret. Dette gælder for UVA, UVB, UVC og yderligere det uskadelige blå lys. 

Anvendelse af søvnbriller:

Søvnbriller anvendes hovedsageligt mod jet-lag, søvnproblemer, vinterdepression og ved natarbejde og af børn og unge som har svært ved at falde i søvn.

Man skal bære søvnbriller i 2 timer, før man skal i seng og hvis man skal ud af sengen i løbet af natten. Hvis det ikke hjælper tilstrækkelig, så kan man prøve, at bære brillerne i mere end 2 timer, før man skal i seng. Man kan prøve sig frem og det er vigtigt, at man bærer dem i mindst en uge før, at man evt. giver op. Man skal forsøge at lade søvnbrillerne være en del af den daglige rutine for optimal effekt. 

Hvis man anvender søvnbriller 2 timer før man skal i seng, så tager det kroppen 4 til 5 dage, at forøge den daglige produktionen af melatonin med 2 timer.

Selvom man bruger søvnbriller om aftenen og evt. om natten, så kan man sagtens anvende lysterapi om morgenen.

Glasset i søvnbrillerne er orangefarvet og ved brug af brillerne vil omgivelserne fremstå lys orange. Dog vil kontraster blive fremhævet og mange føler af den grund, at de bedre kan se. Man kan uden problemer læse bøger, se TV eller arbejde ved PC'en, når man bærer brillerne.

Bemærk: Man må ikke bruge søvnbriller ved bilkørsel!

Tip: Da øjenlågene kun blokerer for ca. 97% af lyset, så er der bred enighed blandt forskere om, at det er bedre, at sove i mørke.

 
Godkendt af E-handelsfonden
kreditkort
Find os på
Facebook
Twitter
D a n s k   L y s t e r a p i   -  T o l d b o d e n  1   -   8 8 0 0   V i b o r g   -   E - m a i l :  i n f o @ d a n s k l y s t e r a p i . d k
 
Powered by frontgate