Dansk Lysterapi er Danmarks største specialiserede udbyder af lysterapilamper og din sikkerhed for kvalitet.
 

Søvnløshed

De mest almindelige søvnproblemer, som kan afhjælpes med lys, er søvn fase forstyrrelser, hvor den lidende oftest har ”forsinket søvn fase syndrom”. Dvs., at den lidende først er i stand til at sove efter midnat og først er klar til, at stå ud af sengen sent om morgenen. De mest almindelige anbefalinger er:

  • Løs problemet meget blidt; Prøv ikke på, at ændre dit søvnmønster på en nat, men forsøg i stedet, at lave evt. 15 minutters forbedringer hver 3. eller 4. dag.

  • Vær vedholdende. Hvis du lidende vender tilbage til dit gamle søvnmønster (en aften i byen tæller ikke med), så gentag processen. Det gælder altså om at opretholde en nogenlunde fast døgnrytme, hvor du vågner og går i seng på samme tidspunkt.

  • Sørg for at belysningen er svag de sidste par timer før sengetid. Det er mest optimalt, at anvende søvnbriller et par timer før sengetid. Undgå kaffe og sukkerholdige drikke om aftenen.

  • Lys om morgenen kan hjælpe dig til, at føle dig fuldstændig vågen. Når du forsøger, at ændre dit søvnmønster, så bør du anvende en lysterapilampe eller lysvisir med det samme, du vågner.

  • Når du har opnået det ønskede søvnmønster, så vil en daggrysimulator være specielt godt at anvende for at opretholde resultatet.


Eksempel til at ændre søvnmønsteret:

Lad os sige, at du går i seng kl. 03:00 om natten og vågner om formiddagen kl. 11:00

Dag: 01-03

Vågn op som normalt kl. 11:00 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 04-07

Vågn op kl. 10:45 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 08-10

Vågn op kl. 10:30 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 11-14

Vågn op kl. 10:15 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 15-17

Vågn op kl. 10:00 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 18-21

Vågn op kl. 09:45 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 22-24

Vågn op kl. 09:30 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 25-28

Vågn op kl. 09:15 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 29-31

Vågn op kl. 09:00 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 32-35

Vågn op kl. 08:45 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 36-38

Vågn op kl. 08:30 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 39-42

Vågn op kl. 08:15 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 43-45

Vågn op kl. 08:00 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 46-49

Vågn op kl. 07:45 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 50-52

Vågn op kl. 07:30 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 53-56

Vågn op kl. 07:15 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 57-59

Vågn op kl. 07:00 og anvend straks lysterapilampe

Fortsæt med, at vågne op kl. 07:00. Anvend en daggrysimulator til, at opretholde den nye døgnrytme.

Links vedr. ”forsinket søvn fase syndrom”:

http://www.geocities.com/delayed_sleep
-er en særlig god webside, skrevet af Su Laine Yeo, som lider af ”forsinket søvn fase syndrom”

http://www.circadiandisorders.org/
-websiden for specialister, hvor du kan tilmelde dig et forum.


 
Godkendt af E-handelsfonden
kreditkort
Find os på
Facebook
Twitter
D a n s k   L y s t e r a p i   -  L i v ø v e j  21   -   8 8 0 0   V i b o r g   -   E - m a i l :  i n f o @ d a n s k l y s t e r a p i . d k
 
Powered by frontgate