Søvnløshed

De mest almindelige søvnproblemer, som kan afhjælpes med lys, er søvn fase forstyrrelser, hvor den lidende oftest har ”forsinket søvn fase syndrom”. Dvs., at den lidende først er i stand til at sove efter midnat og først er klar til, at stå ud af sengen sent om morgenen. De mest almindelige anbefalinger er:

  • Løs problemet meget blidt; Prøv ikke på, at ændre dit søvnmønster på en nat, men forsøg i stedet, at lave evt. 15 minutters forbedringer hver 3. eller 4. dag.

  • Vær vedholdende. Hvis du lidende vender tilbage til dit gamle søvnmønster (en aften i byen tæller ikke med), så gentag processen. Det gælder altså om at opretholde en nogenlunde fast døgnrytme, hvor du vågner og går i seng på samme tidspunkt.

  • Sørg for at belysningen er svag de sidste par timer før sengetid. Det er mest optimalt, at anvende søvnbriller et par timer før sengetid. Undgå kaffe og sukkerholdige drikke om aftenen.

  • Lys om morgenen kan hjælpe dig til, at føle dig fuldstændig vågen. Når du forsøger, at ændre dit søvnmønster, så bør du anvende en lysterapilampe eller lysvisir med det samme, du vågner.

  • Når du har opnået det ønskede søvnmønster, så vil en daggrysimulator være specielt godt at anvende for at opretholde resultatet.


Eksempel til at ændre søvnmønsteret:

Lad os sige, at du går i seng kl. 03:00 om natten og vågner om formiddagen kl. 11:00

Dag: 01-03

Vågn op som normalt kl. 11:00 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 04-07

Vågn op kl. 10:45 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 08-10

Vågn op kl. 10:30 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 11-14

Vågn op kl. 10:15 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 15-17

Vågn op kl. 10:00 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 18-21

Vågn op kl. 09:45 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 22-24

Vågn op kl. 09:30 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 25-28

Vågn op kl. 09:15 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 29-31

Vågn op kl. 09:00 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 32-35

Vågn op kl. 08:45 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 36-38

Vågn op kl. 08:30 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 39-42

Vågn op kl. 08:15 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 43-45

Vågn op kl. 08:00 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 46-49

Vågn op kl. 07:45 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 50-52

Vågn op kl. 07:30 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 53-56

Vågn op kl. 07:15 og anvend straks lysterapilampe

Dag: 57-59

Vågn op kl. 07:00 og anvend straks lysterapilampe

Fortsæt med, at vågne op kl. 07:00. Anvend en daggrysimulator til, at opretholde den nye døgnrytme.

Links vedr. ”forsinket søvn fase syndrom”:

http://www.geocities.com/delayed_sleep
-er en særlig god webside, skrevet af Su Laine Yeo, som lider af ”forsinket søvn fase syndrom”

http://www.circadiandisorders.org/
-websiden for specialister, hvor du kan tilmelde dig et forum.

Der forskes i lysterapi verden rundt og nogle af de mest vigtige resultater er nævnt forneden. Til nogle af forsøgene er der anvendt produkter solgt af Dansk Lysterapi. At produkterne er nævnt i forsøgene betyder ikke, at forfatterne foretrækker Dansk Lysterapi’s produkter.


Circadian rhythms, light and sleep
Forfatter: Uoplyst
Selskab/journal: Scripps Clinic and Research Foundation
Resumé: De seneste undersøgelser antyder, at den bedste behandling af søvnløshed, som står i forbindelse med ”søvn fase forstyrrelser”, indebær tidsbegrænset daglig lysbehandling.

Effects of phototherapy in patients with delayed sleep phase syndrome
Forfatter: Watanebe T, Kajimura N, Kato M, Sekimoto M, Takahashil K.
Selskab/journal: Psychiatric Clinic Neurosci, 1999 Apr.; 53(2):231-3
Resumé: 6 patienter med ”forsinket søvn fase syndrom” blev hver dag behandlet med lysterapi. Hver patient fik lysbehandling i 5 dage. Denne behandling rykkede ikke bare søvnfasen frem, men den forsinkede også varigheden af kroppens minimums temperatur hos alle patienterne. Nedgang i varighed af den totale søvn og mængden af trin 2 og REM, blev registreret efter lysterapibehandlingen. Disse resultater antyder, at lysterapi er effektiv selv i kortere perioder for, at fremrykke forsinkelsen i søvn fasen og varigheden af kroppens minimums temperatur for patienter med ”forsinket søvn fase syndrom”.

Light treatment for sleep disorders, Consensus Report IV: Sleep phase and duration disturbances
Forfatter: Terman M, Lewy AJ, Dijk DJ, Boulos Z, Eastman CI, Campbell SS
Selskab/journal: J Biol Rhythms. 1995 june; 10(2):135-147
Resumé: Fremrykket og forsinket ”søvn fase forstyrrelser” og trang til at sove hele tiden, som kan ledsage vinter depression, er behandlet med succes med en passende mængde kunstigt lys. 

 
Godkendt af E-handelsfonden
kreditkort
Find os på
Facebook
Twitter
D a n s k   L y s t e r a p i   -  T o l d b o d e n  1   -   8 8 0 0   V i b o r g   -   E - m a i l :  i n f o @ d a n s k l y s t e r a p i . d k
 
Powered by frontgate