Håndtering af træthed

Vores travle liv, kræver at vi er klar til alt 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen. Selv om vores arbejde kræver, at vi er årvågne og opmærksomme og vores familie er afhængig af os, - så har vi brug for, at føle os positive, energiske og fokuserede.

Træthed er et almindeligt fænomen og ofte et alvorligt problem på arbejdspladsen.  Forekomsten af biluheld, er højst på det tidspunkt på dagen, hvor årvågenheden er lavest. Mange katastrofer, incl. Tjernobyl og rumfærgen Challanger indtraf om natten, hvor operatørerne led af søvnmangel.


Hvis man føler sig træt, så kan man opleve:

Øjnene glider væk fra fokus eller lukker et øjeblik.

Langsom, sløret tale.

Sløret syn eller synsforstyrrelser.

Omflakkende og usammenhængende tanker.

Hovedpine eller mavepine.

Søvnighed.

Uopmærksomhed overfor detaljer, som kan være potentielt vigtige.

Forringet mentale evner (hukommelse, beslutsomhed og opfattelsesevne).

Forhøjet irritation og tåler ikke forstyrrelse.

Modvilje til, at påbegynde opgaver og tage ledelsesansvar.

Forringet humoristisk sans.


Hvordan skal man håndtere træthed?
I kliniske forsøg, har lysterapi vist sig, at regulere søvnmønstrene ved, at hjælpe det indre ur med, at sende signaler til resten af kroppen om, at daggryet er kommet. Da lysterapi aldrig vil kunne erstatte søvn, så kan det producere ekstra energi, ligesom en kop kaffe, men dog uden bivirkninger som dehydrering og mulig koffein-afhængighed. Lysterapi bør ikke erstatte søvn eller anvendes til, at fremme søvnmangel, da ingenting kan erstatte en dyb fyldestgørende søvn.

Hvis man har svært ved, at gå i seng ved normal sengetid, så kan man med fordel anvende søvnbriller et par timer før sengetid. Dette medfører, at produktionen af melatonin forøges og man bliver træt og falder lettere i søvn.


Generelle instruktioner:

Typisk anvendelsestid er 15-60 minutter om dagen. Afhængig af personen.

Anvendelse er i de fleste tilfælde en gang om dagen.

Tidspunkter for lysterapi er meget vigtigt og varierer fra person til person.

Lyskassen bør stå 40-80 cm væk fra dit ansigt (afhængig af lyskassens styrke - 10.000 lux ved øjets nethinde) og lyset bør komme lidt fra oven (en vinkel på 30-45 grader), ligesom solskin.

Lyskassen skal vende direkte mod dine øjne og du skal holde øjnene åbne for, at få effekt.

Lyset fra en lyskasse er meget skarpt, ligesom solen. Ellers har det ikke den ønskede effekt. Man skal ikke stirre ind i lyskassen, ligesom man heller ikke stirrer på solen. Det er ikke skadeligt, at stirre ind i lyskassen ind i mellem.

Når man har fået tilstrækkeligt med lys, så vil man typisk føle forhøjet årvågenhed, energi og bedre humør.

 
Godkendt af E-handelsfonden
kreditkort
Find os på
Facebook
Twitter
D a n s k   L y s t e r a p i   -  T o l d b o d e n  1   -   8 8 0 0   V i b o r g   -   E - m a i l :  i n f o @ d a n s k l y s t e r a p i . d k
 
Powered by frontgate