Vintertristhed

Hvis man frygter de mørke dage om vinteren og hvis mangel på energi påvirker livet, så kan man lide af lys-mangel. Nutidens livsstil holder mennesker inden døre og giver kun en lille chance for, at opleve fordelen ved et bedre humør og energi, som er forbundet med, at opnå tilstrækkeligt med sollys hver dag.

Man kan også have vanskeligt ved, at koncentrere sig eller komme ud af sengen om morgenen. For nogen er symptomerne mere konkrete og kan være tilstrækkelige til direkte at ødelægge livet og forårsage et højt stressniveau.


Årstiderne kan have en dybtgående indvirkning på sindsstemningen. Forestil dig, hvordan du føler dig i sommermånederne, når solen skinner om morgenen og efter du forlader arbejdet. Forestil dig nu køreturen til arbejdet på en kold, mørk vintermorgen. Kommer du ikke udenfor kontoret i løbet af dagen, så får du ikke noget sollys. Hvis du er sårbar over for vintertristhed, kan du opleve et skift i sindsstemningen, der påvirker din evne til trivsel.

Ifølge den amerikanske National Mental Health Association (2002), oplever op til 25 procent af nordamerikanerne en eller anden form for vintertristhed, og mindst dobbelt så mange kvinder som mænd udvikler denne tilstand. De fleste oplever det i alderen 20 til 40 år og selv små børn kan lide af vintertristhed.

Ca. 15 procent af nordamerikanerne oplever en svær form af vintertristhed kaldet Seasonal Affective Disorder (SAD), som er lægeligt anerkendt som en underliggende form for alvorlig depression.



Hvis du får vintertristhed, kan du opleve:

Træthed

Koncentrationsbesvær

Irritabilitet

Trang til kulhydrater, især komfort fødevarer som chokolade, brød og pasta

Vægtøgning

Social tilbagetrækning

Lav kønsdrift

Disse problemer forsvinder i løbet af foråret. Nogle mennesker får forholdsvis hurtig lindring, mens andre føler en gradvis lindring.


Generelle instruktioner ved brug af lysterapi:

Typisk anvendelsestid er 15-60 minutter om dagen. Afhængig af personen.

Anvendelse er i de fleste tilfælde en gang om dagen.

Tidspunkter for lysterapi er meget vigtigt og varierer fra person til person.

Lyskassen bør stå 40-80 cm væk fra dit ansigt (afhængig af lyskassens styrke - 10.000 lux ved øjets nethinde) og lyset bør komme lidt fra oven (en vinkel på 30-45 grader), ligesom solskin.

Lyskassen skal vende direkte mod dine øjne og du skal holde øjnene åbne for, at få effekt.

Lyset fra en lyskasse er meget skarpt, ligesom solen. Ellers har det ikke den ønskede effekt. Man skal ikke stirre ind i lyskassen, ligesom man heller ikke stirrer på solen. Det er ikke skadeligt, at stirre ind i lyskassen ind i mellem.

Når man har fået tilstrækkeligt med lys, så vil man typisk føle forhøjet årvågenhed, energi og bedre humør.


 
Godkendt af E-handelsfonden
kreditkort
Find os på
Facebook
Twitter
D a n s k   L y s t e r a p i   -  T o l d b o d e n  1   -   8 8 0 0   V i b o r g   -   E - m a i l :  i n f o @ d a n s k l y s t e r a p i . d k
 
Powered by frontgate